søndag 5. juni 2011

Benedicte spiser grøt!!!

Hurra for Benedicte som spiser grøt igjen! Hva, har hun ikke begynt med grøt før nå? Nå er det vel egentlig tid for å begynne med brødskiver, ikke grøt! sier du.
Tja, etter snart 11 måneder som førstegangsmor så har jeg nå (endelig) sluttet å lese i alle disse bøkene om hva som er riktig mat for mitt barn. Jeg har prøvd å følge disse matskjemaen til punkt og prikke, men har funnet ut at de kanskje passer for noen, men ikke for oss. Jeg gikk helt over til morsmelkerstatning til Benedicte da hun var 3 måneder. Jeg fikk litt pes for dette på helsestasjonen, men heldigvis så klarte jeg å høre på meg selv og ikke følge helsesøsters råd om at jeg MÅTTE amme. Benedicte ble roligere og mettere av erstatning og jeg ble roligere. Hun sov hele natta fra hun var 3 måneder og da gjorde jeg det også. En uthvilt mor må vel være det beste for babyen? Fungerte i alle fall for oss. Etterhvert ble det tid for å introdusere Benedicte for fast føde. Begynte med grøt, men det ville hun i alle fall ikke ha. Jeg smakte på grøten selv og det var ikke akkurat noe å rope hurra for. Så jeg skjønte godt at hun ikke ville ha. Hun fikk derfor fruktmos og yoghurt i stedet. Og sammen med middagsmat på glass så har hun hatt en fin utvikling og vokser akkurat som hun skal. UTEN grøten. Fikk igjen litt oppfordring fra helsestasjonen om å prøve mer på denne grøten. Men jeg hadde lært at jeg vet best hva Benededicte skal spise, ikke helsesøster. Men nå som hun snart er 1 år, så har utvalget på grøt bedret seg betraktelig:

Nå er vi bare på første dagen med grøt, så det kan hende hun ikke liker det igjen i morgen. Men det får vi ta som det kommer.Hun var i alle fall veldig beigeistret for grøten i morres.
Benedicte har heller ikke spist brødskiver. De setter seg fast i halsen, hun brekker seg og alt kommer i retur. Jeg har ikke vært så bekymret for dette heller, hun har jo resten av livet til å spise brødskiver. Men jeg har funnet ut at hun elsker skorpa på pizza! Så da får hun tygge litt på det og bli vant til kosistensen, så skal vi se at hun begynner å like brødskiver etterhvert også:)
Nei, nå jeg hekle litt mer. Må jo bli ferdige en gang, dette teppet mitt!

3 kommentarer:

  1. Heisan du.
    Er så enig med deg. Det er DU som vet best hva som passer for deg og din baby. Det er ofte alt for mye press på fullamming og slikt. Jeg ammer mine små, men de får tillegg også. Vil tro ca 50-50. Skal på kontroll med de om vel en uke, men syns det virker som de leger godt på seg. Lykke til med grøten. Gleder meg litt til å begynne å introdusere de for fruktmos og grøt om ca en måneds tid.
    :) Susanne

    SvarSlett
  2. helt enig! mye pes og mas med den ammingen.. og det er trist at det finnes lite forståelse for at det av og til lønne seg å avslutte den. Lurt å at du har ventet med fast føde. Du er flink!

    SvarSlett
  3. takk for oppmuntrende ord! Som dere sier, hver enkelt må finne ut selv hva som er best!
    Fin dag, folkens!!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar:)