mandag 5. september 2011

det å skrive norsk

Jeg må bare starte dagen med å få ut litt frustrasjon, slik at jeg kan være blid resten av dagen:
Når du skal skrive om andre mennesker, så kan du ikke kalle menneskene for "dem". De heter nemlig "de"! "dem skulle på kino, dem hadde det så gøy, dem liker å bade" osv.....
Dem er objektivformen av de, noe som ikke brukes så veldig ofte i det norske språk.
Jeg har full forståelse for at flere skriver på dialekt, men da må de gjøre det konsekvent. Det kan virke som flere og flere skriver slik de snakker, og det er ikke alltid det blir så bra når man ser det svart på hvitt. Jeg er ikke feilfri der jeg heller, men ordet "dem" har irritert meg i lang tid. "Åh, du er så barnslig som lar deg irritere over slike småting", sier du. Mulig det, men dette er MIN blogg og jeg skriver om akkurat det jeg vil:)
Nå skal jeg spakle ansiktet( ha på mascara....) og dra på jobb. Jeg prøver å lage mer plass til nettbutikken (Kremmerhuset sin, ja), men det innebærer løfting av supertunge bærejern, så det går ikke akkurat kjapt...... Men jeg får store muskler,da!


                     Ha en strålende dag!!!

Kom på en ting til: NÅR og DA. Det er da ikke så vanskelig å vite forskjellen på disse to!?!?! Du bruker DA hvis du snakker om ting som allerede er blitt gjort og NÅR om ting som ennå ikke har blitt gjort. Da vi kom hjem...... når vi kommer hjem. Greit?
Sånn, da kan jeg puste vanlig igjen.... Ikke rart man sliter med spenninger i kjeven.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar:)